سری مقالات تشریحی پرنده هایی مدل – بخش سوم

سری مقالات تشریحی پرنده هایی مدل – بخش دوم
آگوست 4, 2019
سری مقالات تشریحی پرنده های مدل – بخش چهارم
آگوست 8, 2019

سری مقالات تشریحی پرنده هایی مدل – بخش سوم

درود بر شما، در ادامه به تقسیم بندی پرنده های مدل تفریحی می پردازیم … با ما همراه باشید

تقسیم بندی پرنده های مدل تفریحی Aeromoles از نظر روش کنترل:

پرنده های پرواز آزاد یا (Free Flight (F/F، که دارای کنترل مستقلی از روی زمین نبوده و بر اساس تنظیمات اولیه سطوح کنترلی خود جهت گیری و پرواز می کنند. قبل از شروع پرواز می بایستی سطوح کنترلی مربوطه و تقسیم وزن و جایگاه مرکز ثقل یا (Center of Gravity (CG پرنده آنچنان تنظیم شده باشد تا پرنده بتواند حتی در مواجهه با بادهای تند لحظه ای که به باد گاستی Gusty Wind معروف بوده، چنانچه پایداری پروازی خود را بصورت لحظه ای از دست بدهند، مجددا به مسیر پروازی پایداری بازگشته و ادامه مسیر بدهند (سعی شرکت پر پرواز و پرسنل آن بر این امر استوار است که علاقه مندان به دانش وسیع هوانوردی را با انواع و اقسام اصطلاحات آشنا سازد، لذا به مرور تمامی این اصطلاحات بکار گرفته شده در مقالات را خدمتتان شرح خواهیم داد). اغلب پرنده های مدل یا از نوع گلایدر بوده، یا موتور کشی و یا موتور سوختی می باشند. برخی اوقات این پرنده ها وارد جریان هوای گرم بالا رونده شده و رفته رفته از دید مدلر محو و ناپدید می شوند.

نمونه ای از یک پرنده پرواز آزاد

مرکز ثقل یا (Center of Gravity (CG، نقطه ای در پرنده بود که اگر مدل را از آن نقطه به نخی آویزان کنیم، پرنده کاملا در وضعیت تعادل و اصطلاحا لول قرار خواهد گرفت. بایستی خاطر نشان شود که وسایل پرنده دارای محورهای تعادلی طولی، عرضی و عمودی  بوده که همگی این محورها از مرکز ثقل پرنده عبور می کنند. جایگیری این نقطه در پرنده یکی از حساس ترین پارامترهای پروازی و عملیاتی پرنده بوده که در آینده بصورت گسترده به آن خواهیم پرداخت.

محورهای چرخشی یا همان تعادلی پرنده، حرکات انجام شده چرخشی حول این محورها و مرکز ثقل

باد گاستی Gusty Wind، هر گاه افزایش ناگهانی سرعت باد نسبت به آخرین گزارش ثبت شده به 10 نات یا بیشتر (20 کیلومتر در ساعت) برسد، مشروط بر اینکه میانگین سرعت باد قبل و یا بعد از تغییر به میزان 15 نات (30 کیلومتر در ساعت) یا بیشتر بوده باشد، این افزایش لحظه ای را باد گاستی گویند. “دستورالعمل دیدبانی و گزارش در ایستگاههای هواشناسی فرودگاهی” (هر نات چیزی حدودا برابر با 1853 متر می باشد)

پرنده های مدل کنترل لاین (Control Line (C/L  یا U-Control، که در اینگونه، مسیر پروازی و مانور پرنده به طول کابل های ویژه ای که به آن متصل می باشد، محدود و کنترل می شود. این کابل ها از یک سمت به سیستم مکانیکی به نام اهرم دو طرفه یا Bell crank در پرنده جهت کنترل الویتور و کنترل حرکت Pitch پرنده متصل بوده و از سوی دیگر به یک ستون و یا دستگیره ای یو شکل در دستان خلبان مدل، متصل می باشد. پرنده در حین پروازش به دور مدلر یا این ستون حرکتی دورانی را انجام می دهد. برخی از پرنده های کنترل لاین دارای کابل سومی جهت کنترل اهرم گاز یا تراتل هستند.

یک نمونه پرنده کنترل لاین
نمایی از یک اهرم دو طرفه

هواپیماهای مدل کنترل لاین دارای انواع مختلفی هستند، دسته سرعت یکی از این زیرگروه ها بوده که خود بر اساس سایز موتور پرنده، تقسیم بندی شده و با یکدیگر به رقابت می پردازند. برای مثال کلاس پرنده “D” با سایز موتور .60 اینچ مکعب، می تواند به راحتی به سرعتی فراتر از 240 کیلومتر بر ساعت، دست یابد. اوج شکوفایی این کلاس پرواز در دهه 40 الی 50 میلادی شکل گرفت که در مجموع رقابت اصلی بر سر سرعت پرواز پرنده بود.

پرنده های مدل رادیو کنترل  Radio-Controlled Aircraft، که دارای ابزار آلات فرستند و گیرنده مخصوص به خود بوده و مدلر یا همان خلبان مدل، بوسیله فرستنده و با ارسال سیگنالهایی، اقدام به کنترل پرنده می کند. سیگنالهای دریافت شده توسط گیرنده درون پرنده باعث فعال سازی و عملکرد سروهای درون پرنده شده که آنها نیز به نوبه خود موجب حرکت و جهت گیری سطوح کنترلی، اهرم گاز موتور و… می شوند. امروز با پیشرفت تکنولوژی، مبحث پرنده های رادیو کنترل، تا آنجا پیش رفته است که بوسیله نصب سخت افزارهای کامپیوتری درون پرنده و برنامه ریزی این سخت افزارها، پرنده قادر به اجرای پروازی کاملا خودکار و بصورت خلبان اتوماتیک را دارا می باشد. نمونه بارز این امر در پرنده های کوادکوپتر رخ می دهد.

نمونه ای از یک کوادکوپتر

سروها Servos  یا RC servos، گونه ای از عملگرهای سبک بوده که قابلیت نصب درون پرنده های مدل رادیو کنترل و یا هر وسیله رادیو کنترل دیگر را جهت اجرای یکسری عملکرد بخصوص که نیازمند ایجاد جابجایی و اجرای کار فیزیکی می باشد را دارا هستند. اغلب سروها از نوع عملگر دوار یا Rotary Actuator بوده که عملکردی دورانی را در زمان فعالیت اجرا می کنند، هرچند نمونه های دیگری از آنها وجود دارد. برای مثال انواع سرو با عملکرد خطی یا Linear Actuators جهت ایجاد جابجایی خطی مورد استفاده قرار می گیرند، هر چند بصورت کلی استفاده از سروهای دورانی و بکار گیری اهرم دو طرفه یا همان Bell crank، جهت تبدیل حرکت دورانی آنها به حرکتی تقریبا خطی، عمومیت دارد.

نمایی از یک سروی دورانی
نمایی از قطعات درون یک سرو

توجه داشته باشید که تمامی مدلهای پرنده و متعلقات آنها دارای جزئیات و زیر گروه های وسیعی بوده که به مرور به توضیح و شرح کامل آنها در همین سری مقالات خواهیم پرداخت.
ادامه دارد…..
پاینده و استوار باشید.
سید مهران موسوی پور.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *