سری مقالات تشریحی پرنده های مدل – بخش نهم

سری مقالات تشریحی پرنده های مدل – بخش هشتم
آگوست 21, 2019
سری مقالات تشریحی پرنده های مدل – بخش دهم
سپتامبر 7, 2019

سری مقالات تشریحی پرنده های مدل – بخش نهم

روغن های سنیتیکی دسته از مواد روان ساز بوده که دارای ترکیب شیمیایی ساخته شده به دست بشر می باشند. این روغن ها اکثرا بوسیله فرآینده های شیمیایی و پلایشگاهی انجام شده روی ترکیبات نفتی به دست می آیند، تا روی روغن خام موجود در طبیعت.

متانول که به نام میتل الکل نیز شناخته می شود، یک ترکیب شیمیایی دارای فرمول CH3OH می باشد. متانول ساده ترین شکل الکل بوده که به عنوان پایه سوخت در پرنده های مدل موتور احتراق داخلی مجهز به شمع التهابی، مورد استفاده قرار می گیرد.

نیترومتان یک ترکیب آلی با فرمول شیمیایی CH3NO2 می باشد که ساده ترین ترکیب نیترو بوده که در ترکیبات تمیزکننده صنعتی به عنوان عنصر حلال استفاده می شود، همچنین از این ترکیب به عنوان عنصر افزاینده به سوخت های مورد استفاده در موتورهای مسابقه ای و سرگرمی های مربوط به پرنده های مدل موتور سوختی، مورد استفاده قرار می گیرد.

در موتورهای احتراق داخلی نوع پیستونی، احتراق حاصل درون سیلندر موجب حرکت رفتی برگشتی پیستون شده که موجب دوران میل لنگ می گردد. این دوران به عنوان گشتاور به ملخ منتقل می شود و نیروی پیشران را ایجاد می کند، اگر چه بخش اعظم این نیروی ایجاد شده در اثر عواملی مانند اصطحکاک و حرارت از دست می رود. تولیدکنندگان این گونه پیشران ها، بر اساس مقدار جابجایی پیستون درون سیلندر، به طبقه بندی موتورها می پردازند. جابجایی موتور یا حجم موتور یا همان Engine Displacement، حجم جاروب شده درون سیلندر توسط پیستون را گویند که بین دو نقطه مرگ بالا یا Top Dead Center (TDC) و نقطه مرگ پایین یا Bottom Dead Center (BDC) می باشد.

نقطه مرگ بالا و پایین

نقطه مرگ یا Dead Center در موتورهای رفتی برگشتی، موقعیتی از قرار گیری پیستون درون سیلند بوده که یا در دورترین و یا نزدیکترین فاصله نسبت به میل لنگ قرار گرفته باشد.اصطلاحا اولی را نقطه مرگ بالا و دومی را نطقه مرگ پایین گویند.

بازه سایز بندی معمول اینگونه موتورها از 01/0 اینچ مکعب تا 1 اینچ مکعب، معادل 16/0 تا 16 سی سی می باشد. در یک شرایط ایده آل، یک موتور کوچک با حجم 01/0 اینچ مکعب توانایی دوران یک ملخ به قطر 9/8 سانتیمتری را به عده دوران 30000 دور در دقیقه را دارا بوده و نمونه های دارای حجم بیشتر مانند موارد 4/0 الی 6/0 اینچ معکبی (که بصورت موتورهای 40 و 60 نام گذاری می شوند) توانایی ایجاد عده دوران 10 الی 14 هزار را در دقیقه جهت ملخ با ابعاد ذکر شده، دارا هستند. موتورهای احتراق داخلی پیستونی که در آنها عمل احتراق و تولید توان بگونه ای منقطع رخ می دهد (بر خلاف موتورهای توربین گازی)، دارای 4 بخش: مکش یا Intake، تراکم یا Copression، احتراق یا Combustion و تخلیه یا Exhaust می باشند.

موتورهای دو زمانه و چهار زمانه

ساده ترین گونه این موتورها، نوع دو زمانه می باشد. موتورهای دو زمانه یا Two-stroke )(Two-cycle، نوعی از موتورهای احتراق داخلی بوده که یک سیکل تولید توان را در دو ضربان (حرکت روبه بالا و پایین) از پیستون در حین یک دور گردش میل لنگ، کامل می کنند. در موتورهای دو زمانه، انتهای بخش احتراق و شروع قسمت تراکم، بصورت همزمان اتفاق افتاده و بخش مکش و تخلیه بصورت همزمان رخ می دهد. این نوع پیشران اغلب دارای نسبت تولید توان به وزن بالایی می باشد و بهترین بازده توان تولیدی در یک رنج خاصی از عده دوران میل لنگ حاصل شده که به “Power Band”، معروف است.

نمونه ای از یک موتور دو زمانه

اینگونه موتورها نسبت به نمونه های احتراق داخلی دیگر، معمولا دارای قیمت پایین تری می باشند و همانگونه که ذکر گردید بالاترین نسبت تولید توان به وزن را دارا می باشند منتها نسبت به نمونه های دیگر، بیشترین میزان صدا را تولید کرده که آنها را نیازمند استفاده کردن از اگزوزهای از نوع محفظه منبسط شونده یا Expansion Chamber Mufflers بوده تا در کنار کاهش صدای تولید، حداقل تاثیر منفی را در کارایی موتور داشته باشد، چرا که یک اگزوز می تواند مانند سدی ضعیف در برابر گازهای خروجی از سیلندر قرار گرفته و مقداری از توان تولیدی موتور را تلف کند. این اگزوز ها دارای انواع بهینه سازی شده یا Tuned Exhaust و غیر بهینه سازی شده یا Non-tuned بوده که در نوع بهینه سازی شده، اگزوز دارای ساختار هندسی بسیار دقیق جهت بهبود کارایی موتور، می باشند.

یک اگزوز از نوع محفظه منبسط شونده

موتورهای نوع شمع التهابی چهار زمانه، چه آنهایی که از سوپاپ های پوپتی استفاده می کنند و چه نمونه هایی که از سوپاپ های دوار بهره می برند، به مصرف کننده نرخ مصرف سوخت به تولید توان پر بازده ای را ارائه کرده، ولیکن نسبت به موتورهای دو زمانه با حجم جابجایی یکسان، توان کمتری را تولید می کنند. در مجموع اینگونه موتورها بیشتر مناسب استفاده جهت پرنده های مدل مقیاسی از پرنده های ابعاد واقعی مورد استفاده در جنگ جهانی دوم بوده و بیشتر با ملخهایی با ابعاد بزرگتری استفاده می شوند چرا که مقدار گشتاور بیشتری نسبت به نمونه های مشابه دوزمانه تولید می کنند و نسبت به موتورهای هم ابعاد ولی دو زمانه تولید صدای کمتری را دارا هستند. این موتورهای در پرنده های مدل معمولا در انواع موتورهای خطی یا Opposed Twin و موتورهای رادیال یا Radial Engine، بکار برده می شوند.

نمونه ای از موتور خطی چهار سیلندر
نمونه ای از موتور رادیال
تصویری از عملکرد میل لنگ و شاتونها در موتور خطی
نمایی از عملکرد اجزاء داخلی موتور رادیال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *