سری مقالات تشریحی پرنده های مدل – بخش پنجم

سری مقالات تشریحی پرنده های مدل – بخش چهارم
آگوست 8, 2019
سری مقالات تشریحی پرنده های مدل – بخش ششم
آگوست 14, 2019

سری مقالات تشریحی پرنده های مدل – بخش پنجم

درود بر شما، جهت ساخت پرنده های مدل در تیراژ بالا، کارخانجات تولیدی این گونه موارد، به استفاده از فوم روی آورده اند. امروزه پرنده های ساخته شده از فوم که در نقاطی کلیدی از بدنه که اصطلاحا تمرکز تنشهایی از بارهای پروازی به بدنه پرنده، وجود دارد، تقویت گشته و بصورت کیت های آماده به اسمبل وارد بازار شده اند. در اکثر این محصولات تمام کاری که مدلر بایستی انجام دهد اتصال بال و ارابه فرود می باشد تا پرنده آماده پرواز گردد. بصورت کلی پرنده های مدل قابل پرواز را می توان روی نقشه های موجود در بازار و بوسیله چوب بالاسا یا همین فوم و یا با استفاده از کیت های ذکر شده، ساخت و مورد استفاده قرار داد.

یک کیت پرنده مدل آماده به پرواز

کیت ها معمولا شامل اجزای اولیه ساخت پرنده می باشند، حال چه ماده اصلی ساخت سازه فوم باشد، قطعات چوبی برش خورد بوسیله لیزر و یا قطعات پلاستیکی باشد، به همراه دستورالعمل ساخت به خریدار ارائه گشته تا ایشان اقدام به ساخت و اجرای فعالیت پروازی بنمایند. البته برخی کیت ها نیز وجود دارند که تنها شامل اجزای بدنه بوده و مدلر خود بایستی اقدام به تهیه قوای پیشران و تجهیزات سرو و رادیو کنترل بنماید. کتبی در زمینه پرنده های مدل قابل پرواز وجود دارند که حاوی طرح ها و نقشه های انواع این پرنده ها می باشند. این نقشه ها بکار مدلر های با تجربه می آیند چرا که ایشان می بایستی خودشان به تهیه مواد اولیه، لوازم ساخت و کلیه ملزومات مورد نیاز جهت ساخت و پرواز پرنده، اقدام کنند.

یک مدل از کیت پرنده تقریبا آماده به پرواز

همانگونه که مطرح شد، جهت افراد تازه کار که علاقه مند به این ورزش هستند، کارخانه جات سازنده، مدلهایی را در فرم کیت به بازار عرضه کرده اند، اینگونه کیتها دارای انواع اصطلاحا “تقریبا آماده پرواز” یا (Almost Ready To Fly (ARF و ” آماده به پرواز “ یا (Ready To)Fly (RTF می باشند.

در نوع ” تقریبا آماده به پرواز”، یک مدلر تازه کار حدودا در زمانی حدودا 4 ساعت قادر به اسمبل پرنده می باشد، در حالی که کیت های پیچیده تری وجود دارند که سازنده می بایست بین 10 الی 20 ساعت را صرف ساخت و راه اندازی پرنده نماید. نوع دوم نیز کاملا آماده به پرواز بوده  به سرعت جهت فعالیت پروازی آماده می شود.

گلایدرها
گلایدرها معمولا دارای قوای پیشران مستقل نیستند، اگر هم مجهز به این مورد باشند، جهت تیکاف از ان بهره برده و در زمانی که به ارتفاع و موقعیت پروازی مورد نظر خود رسیدند، پیشران غیر فعال شده و ملخ به نحوی جمع خواهد شد تا پسای ایجاد شده به حداقل خود برسد.

نمونه ای از یک گلایدر موتور دار

پسا یا Drag ، به نیروی گفته می شود که در اثر حرکت اجسام در درون سیالات ایجاد شده و در برابر حرکت جسم مقاومت می کند. در اثر این نیروی به نحوی موازی با جهت حرکت نسبی جسم در سیال ولی خلاف جهت حرکت جسم می باشد. درگ دارای انواع مختلفی می باشد که مهمترین آنها Induced Drag یا درگ القائی که ناشی از تولید نیروی برا توسط سطوح پروازی پرنده است، می باشد و Parasitic Drag که بصورت کلی از همان مقاومت سیال در برابر عبور جسم ناشی می شود،  بوده و خود از انواع Form Drag که مربوط به شکل کلی جسم بوده، Interference Drag یا پسای ناشی از تداخل جریانهای هوای اطراف اجزای تشکیل دهنده جسم در یکدیگر بوده و Skin Friction Drag که ناشی از اصطحکاک جریان سیال با پوسته خارجی جسم می باشد، تشکیل شده است.

ادامه دارد….
پاینده باشید.
سید مهران موسوی پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *